
Brown, Karl. “The Spirit of Radio: Hungary 1956, Radio Free Europe, and the Shadow Public Sphere.” Hungarian 

Cultural Studies. e-Journal of the American Hungarian Educators Association, Volume 11 (2018) DOI: 

10.5195/ahea.2018.324 

New articles in this journal are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. 
 
This journal is published by the University Library System of the University of Pittsburgh as part of its 
D-Scribe Digital Publishing Program and is cosponsored by the University of Pittsburgh Press 

  ISSN 2471-965X (online) 

The Spirit of Radio: Hungary 1956, Radio Free Europe, and the 

Shadow Public Sphere  

 
Karl Brown 

Abstract: This study explores popular responses to communist rule in Hungary and the 

role of Western media in the years leading up to the Hungarian Revolution of 1956.  Most 

scholars to date have focused on the guiding role of the intelligentsia and the influence of 

Radio Free Europe. While these were indeed necessary ingredients in the revolutionary 

stew, Brown argues that the roots of the revolution are more complex. Hungarians from all 

social strata listened to many Western radio stations; as a result, many of them adopted 

critical and informed perspectives on the propaganda directed at them from both Moscow 

and Washington. As Hungarians listened in on the West, their discussion of news and 

politics generated a shadow public sphere, in which Radio Free Europe came to occupy a 

preeminent role despite its biased and propagandistic tone. The shadow public sphere 

incubated the postwar dream of an egalitarian and democratic Hungary until open political 

discourse became possible once more in October 1956. 

Keywords: Hungary, 1956, revolution, Radio Free Europe, public sphere 

 
Biography: Karl Brown is an Assistant Professor at the University of Wisconsin – Whitewater. He completed his 

Ph.D in Modern European History at the University of Texas at Austin with a dissertation entitled “Regulating 

Bodies: Everyday Crime and Popular Resistance in Communist Hungary, 1948-1956.”  Karl has published articles 

on hooliganism and illegal pig-killing, and is currently revising his dissertation for publication as a monograph.  

brownk@uww.edu 

 

Sixty years on, it might seem there is little left to say about the 1956 Hungarian 

Revolution. Scholarly analyses appeared at regular intervals throughout the Cold War (see, e.g., 

Kecskemeti 1961, Molnar 1971, Radványi 1972); since 1989, the opening of the archives has 

enabled ever-more-accurate recapitulations of the events of October and November of 1956 (see, 

e.g., Litván 1996, Granville 2004, Eörsi 2001, 2004, 2006, Gati 2006). The main events of the 

revolution are well-documented: on 23 October 1956, student demonstrations rapidly snowballed 

into outright rebellion against the communist regime. Imre Nagy (1896-1958) was reinstated as 

Prime Minister and attempted to appease the demands of both the revolutionaries and the 

Kremlin in an effort to stave off Soviet intervention. His tightrope act was ultimately ineffective 

(if, indeed, it ever had any hope of success). On November 4 the Red Army rolled back into 

Budapest and crushed the revolution. Around 2,500 Hungarians were killed in the fighting; 

193,000 more, or roughly 2% of the population, fled to the West in November and December.  

Although Western powers loudly condemned the Soviet invasion, they did not intervene: it was 

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
http://www.library.pitt.edu/
http://www.pitt.edu/
http://www.library.pitt.edu/articles/digpubtype/index.html
http://upress.pitt.edu/


Brown, Karl. “The Spirit of Radio: Hungary 1956, Radio Free Europe, and the Shadow Public Sphere.” Hungarian 

Cultural Studies. e-Journal of the American Hungarian Educators Association, Volume 11 (2018) DOI: 

10.5195/ahea.2018.324 

 

90 

 

an election year in the USA, and Britain and France were occupied with their own imperialist 

venture in the Suez. Hungary was returned to the Soviet sphere of influence, where it remained 

until 1989.   

 Most scholars now concur on the basic goals and causes of the revolution: the 

revolutionaries sought to abolish communism, but they did not wish to do away entirely with 

socialism. Nagy and his cohort aspired to a third-road socialism reminiscent of the New Course, 

or the New Economic Policy of the 1920s in the USSR: “a forerunner to the Prague Spring of 

1968 and Mikhail S. Gorbachev’s perestroika” (Gati 2006:55). The genesis of revolutionary 

sentiment is similarly a matter of little debate, as most accounts assert that the intelligentsia were 

the primary engine of revolt. In the wake of the general amnesty issued in 1953, the crimes 

committed in the Stalinist era became public knowledge; then, consumed by guilt for having 

supported the regime, writers and other intellectuals began speaking out against Mátyás Rákosi 

(1892-1971) and the Party’s hardline communists even as they gradually formed an oppositional 

circle around Nagy. Revolutionary sentiment swelled among the intelligentsia, and was muted 

but not silenced by Rákosi’s return to power in 1955 (Litván 1996:30). In February 1956, 

Khrushchev delivered his electric secret speech to the Twentieth Party Congress; the text was 

rapidly leaked, translated, and circulated widely throughout Eastern Europe. Thereafter the 

tinderbox required only a few sparks—namely the Petőfi Circle debates and the June riots in 

Poland—to set the revolution ablaze. In short, the conventional narrative of 1956 concentrates 

primarily on the international context of the revolution and articulate dissent by Nagy and the 

disaffected intelligentsia.   

The effect of Cold War radio broadcasting to Eastern Europe has emerged as a central 

theme in this historiographical debate. In the 1950s, the struggle for hearts and minds was waged 

on the airwaves: broadcasts by Radio Free Europe (RFE), Voice of America (VOA), Radio In 

the American Sector (RIAS) and Armed Forces Network (AFN) augmented the foreign policy 

and cloak-and-dagger skullduggery of both the Truman and Eisenhower administrations. Most 

histories of American broadcasting to the Eastern Bloc (many of them written by former 

employees of American broadcasting organizations) implicitly assume that American stations 

simply “broadcast freedom,” and that Eastern European listeners thereby readily absorbed the 

evanescent values of liberty, civil society, and democracy (see, e.g., Urban 1997, Puddington 

2000, Heil 2003; for more nuanced approaches, see Hixson 1996, Pittaway 2003, Webb 2013). 

Radio Free Europe was unique among these foreign voices, inasmuch as its architects intended 

that it serve American foreign policy objectives by taking on the role of “surrogate national 

stations” for Eastern Bloc countries. To date, most American scholars have considered RFE’s 

role in the 1956 revolution almost entirely from the former standpoint, asking whether Radio 

Free Europe was somehow “to blame” for the Revolution or the subsequent Soviet crackdown. 

According to this perspective, RFE’s alleged transgressions before and during the revolution 

(namely, that it insinuated that the West would come to Hungary’s aid; that it attacked instead of 

supported Nagy; and that it consistently goaded the revolutionaries on to more radical demands) 

had a significant impact on the course of events (Granville 2005: 812, Gati 2006: 142, 183-185, 

201). In the most comprehensive analysis to date, Radio Free Europe is largely absolved of guilt: 

aside from a few incendiary broadcasts (including instruction in partisan warfare tactics) and 

unduly emotional political commentary during the revolution, RFE seems to have done the best 

it could in a generally impossible situation (Johnson 2010). Notably, the actual listening 



Brown, Karl. “The Spirit of Radio: Hungary 1956, Radio Free Europe, and the Shadow Public Sphere.” Hungarian 

Cultural Studies. e-Journal of the American Hungarian Educators Association, Volume 11 (2018) DOI: 

10.5195/ahea.2018.324 

 

91 

 

practices of Hungarians and other Eastern Europeans in the 1950s have remained largely absent 

from this debate. 

My contribution herein is twofold. I argue that the revolutionary goals articulated as a 

third road to socialism were not transmitted from the intelligentsia down to “the people,” but 

rather in the opposite direction, and I argue that Radio Free Europe (and other Western 

broadcasters) were catalysts in this process. RFE and other Western stations did not “cause” the 

revolution in any useful sense; by summer 1956, Hungarians were primed for revolt regardless of 

what they heard on the radio. However, western broadcasts provided different perspectives and 

valuable information—about Hungary, the USSR, the USA, and the world at large—that 

thwarted the communist regimes’ attempts at totalitarian control of information behind the Iron 

Curtain. The net effect of this informed and incessant discussion of politics was the formation of 

a shadow public sphere, in which the heated political discourse of the immediate postwar era—

focusing on topics such as land reform, nationalization, and democratization—was carried on 

sotto voce beneath the droning buzz of regime-sanctioned discourse. Shaped but not driven by 

the revolt of the intellectuals in 1953, popular political opposition to the regime then resurfaced 

with spectacular effect in October 1956.  

* * * 

In the first place, Radio Free Europe was only one among many Western broadcasters to 

Eastern Europe in the early Cold War. Hungarians listened to many other stations, and many of 

them were aware of, and wary of, the obvious bias in American broadcasts in general—and 

Radio Free Europe broadcasts in particular. Like other Eastern Europeans, Hungarians drew on a 

long tradition of listening to Western broadcasts in formulating their political worldview. They 

had done so before and during World War II, and they continued doing so in the 1950s. 

Although the American stations rapidly became popular, they were relative interlopers in an 

established media sphere: the British Broadcasting Corporation (BBC) had long been the station 

of choice for news of world events. Numerous Hungarian (and other Eastern European) listeners 

recounted listening to RFE, VOA, and AFN; however, they also tuned in to Radio Paris, Radio 

Monaco, Radio Luxembourg, Radio Madrid, Vatican Radio, and above all the BBC on a regular 

basis (Kracauer 1956). An audience survey conducted by the US Foreign News Service in early 

1953 found that VOA was the most popular station among Eastern European listeners, followed 

by the BBC and RFE. A follow-up survey in 1954, which focused especially on the reception 

practices of listeners under age 26, revealed that significant numbers also tuned in to Paris, 

Madrid, and Rome; almost three-fourths of them also listened to the regime’s broadcasts.
1
 In 

short, Hungarians consumed news, and were the targets of propaganda, from a number of 

sources: the Soviets, the domestic communist regime, American stations, and a wide variety of 

western European stations as well.  

Radio Free Europe’s listenership grew swiftly during the early 1950s, but its burgeoning 

popularity was not grounded in reliable or objective reporting or commentary. Radio Free 

                                                 

1
 The former survey analyzes the reactions of 228 listeners; the latter, 110.  In both cases, roughly 1/5 of the 

respondents were Hungarians. Dwight D. Eisenhower Presidential Library (hereafter ‘DEPL’) C.D. Jackson Papers, 

Box 5, Nagorski-Wierzbianski folder, “Survey on Listening Habits Behind the Iron Curtain,” n.p., March 1953, and 

“Reactions of Young Listeners Behind the Iron Curtain to Western Radio Broadcasts,” Chart I, 1 February 1954. 



Brown, Karl. “The Spirit of Radio: Hungary 1956, Radio Free Europe, and the Shadow Public Sphere.” Hungarian 

Cultural Studies. e-Journal of the American Hungarian Educators Association, Volume 11 (2018) DOI: 

10.5195/ahea.2018.324 

 

92 

 

Europe’s creators at the CIA, Department of State, and the Office of Policy Coordination (OPC) 

intended that it operate as an effective tool of US psychological warfare by creating “surrogate 

national stations” for its captive audiences behind the Iron Curtain.  There was no shortage of 

out-of-work émigrés looking for jobs after World War II, and thus it was possible to staff each 

national radio—labeled “the Voice of Free Hungary,” “the Voice of Free Poland,” and so on—

with native speakers.  Nominally a private organization (albeit largely funded by the CIA until 

1967), RFE was not required to demonstrate the nuance or restraint required of the VOA or other 

official mouthpieces of the American government, and it attacked its Cold War enemy with 

abandon. Indeed, one contemporary scholar singled out Radio Madrid, the mouthpiece of the 

authoritarian Franco regime, as the only other station that matched Radio Free Europe’s polemics 

against communism (Kracauer 1956). Among the national radios, the Voice of Free Hungary, 

staffed by ardent anti-communist émigrés, stood out as more strident and vehement than the 

Polish or Czechoslovakian Desks (Gati 2006: 101, 102). While RFE’s propagandistic tone 

appealed to some listeners, it also drove many to seek out alternate sources of information.   

Many listeners recounted listening to other Western stations specifically in order to gain 

perspective on Radio Free Europe’s biased content. One émigré interviewed in 1957 recounted 

how he was a regular listener of AFN, RFE and VOA—but also Paris, Madrid, and the BBC, all 

of which he found more reliable than RFE. Like many of the intelligentsia, he preferred the 

BBC: “By putting together BBC broadcasts in English, German, and Hungarian I could get a 

fairly complete picture of world events.… The Paris and Spanish radio were less propagandistic 

than RFE, but still more than I would have liked.” A lawyer from the village of Vámosgyörk 

reported, “The intelligentsia, or what is left of it, preferes [sic] BBC and VOA, where it can get 

straight facts and news without the overtone of propaganda which is prevalent in RFE 

broadcasts.” One university-educated listener interviewed in late 1955 delivered this scathing 

indictment of RFE: 

 

RFE programs contain a lot of propaganda slogans.  Its commentators forget that the 

people in Hungary hear only propaganda slogans from morning until night…. This does 

not satisfy educated and cultured listeners.  If it continues to take this course, RFE will 

lose even those of its listeners who have only a high-school education.  The intelligentsia 

prefers to listen to BBC. 

 

However, it was not only the intelligentsia that listened critically to Radio Free Europe 

broadcasts.    A former textile worker and his wife who escaped in 1953 averred that they liked 

RFE, but always listened to the BBC and VOA first. One 33-year old farm worker echoed his 

learned counterpart above almost point for point: 



Brown, Karl. “The Spirit of Radio: Hungary 1956, Radio Free Europe, and the Shadow Public Sphere.” Hungarian 

Cultural Studies. e-Journal of the American Hungarian Educators Association, Volume 11 (2018) DOI: 

10.5195/ahea.2018.324 

 

93 

 

I think the tone of some RFE programs is too shrill, too sarcastic, and because of this has 

a propagandistic flavor. People at home are already aware that the louder and more 

persuasively the regime tries to sell something, the more likely that it is a lie. Thus when 

they hear the same tone [from RFE], skepticism rears its head: ‘They want us to believe 

so badly, perhaps it’s not true.’
2
    

 

Thus, not only did many Hungarians listen critically to Radio Free Europe: in its broadcasts, 

some of them even heard echoes of Radio Budapest or Moscow.
 
 

More broadly, Radio Free Europe’s credibility gap was common to all American 

broadcast organizations during the early Cold War. As RFE and VOA were tasked with 

portraying the United States as the democratic, dialectic opposite of the oppressive Soviet Union, 

they sought to downplay and even ignore elements of American domestic life that complicated 

this narrative. However, the 1950s were the era of McCarthyism and the Civil Rights movement, 

and these newsworthy phenomena were extensively covered by the world and Soviet press. 

Western Europeans, like thinking people everywhere, saw McCarthyism as a direct threat to 

American democracy. By 1953, European perceptions of McCarthyism were so negative that it 

became the focal point of a July meeting of the National Security Council. Recently returned 

from a trip to Europe, Eisenhower, “informed the Council that he was much disturbed and 

concerned that so many of our allies seemed frightened of what they imagine the United States 

government is up to…. The name of McCarthy was on everyone’s lips and he was constantly 

compared to Adolf Hitler.”
3
 The Civil Rights Movement was likewise covered extensively in the 

world and Soviet press, as were the episodic acts of domestic terrorism committed by the Ku 

Klux Klan and other racists in defense of the Jim Crow status quo (Dudziak 2003).  Confidential 

briefings prepared by the United States Information Agency repeatedly decried the image 

problems caused by the murder of Emmett Till, the Montgomery Bus Boycott, and other widely 

                                                 

2
 Columbia University Rare Book and Manuscript Archive, Bakhmeteff Archive of Russian and Eastern European 

Culture, Columbia University Research Project on Hungary (hereafter ‘CURPH’) Box 7, Interview 102, 57-59; 

Open Society Archives, Radio Free Europe/Radio Liberty Archives, Information Items  HU 300-1-2 (hereafter, 

‘OSA/RFE Items’), 10200/53, microfilm roll (hereafter ‘mf’) mf 29; OSA/RFE Items 10600/55, mf 61; OSA/RFE 

Items 11188/53, mf 30; OSA/RFE Items 8316/55, mf 59; see OSA/RFE Items 8316/55, mf 59, and OSA/RFE Items 

6464/56, mf 70 for similar statements.  A note to researchers:  the OSA/RFE Items and the CURPH interviews are 

two remarkable and underutilized collections of interviews with refugees and émigrés from Hungary. The former 

were collected on an ad hoc basis from 1951 on, while the latter were conducted en masse in 1957. They are 

problematic in a number of ways (for instance, the RFE interviewers focused primarily on the propaganda value of 

the information they collected), but they remain valuable firsthand accounts of everyday life during the early 

communist period in Hungary—especially for my purposes here, as interviewees were asked specifically about their 

radio listening habits. Both OSA/RFE and CURPH have been digitized, in their entirety, by the Open Society 

Archives in Budapest and are now available online at 

http://catalog.osaarchivum.org/?f%5Bdigital_collection%5D%5B%5D=CURPH+Interviews+with+1956+Hungarian

+Refugees&f%5Brecord_origin_facet%5D%5B%5D=Digital+Repository&q=1956 and 

http://catalog.osaarchivum.org/?f%5Bdigital_collection%5D%5B%5D=RFE+Information+Items&f%5Brecord_orig

in_facet%5D%5B%5D=Digital+Repository, respectively. 

3
 DEPL, Whitman File, National Security Council Series, Box 4, 153

rd
 Meeting of the NSC, 9 July 1953, 11-12.      

http://catalog.osaarchivum.org/?f%5Bdigital_collection%5D%5B%5D=CURPH+Interviews+with+1956+Hungarian+Refugees&f%5Brecord_origin_facet%5D%5B%5D=Digital+Repository&q=1956
http://catalog.osaarchivum.org/?f%5Bdigital_collection%5D%5B%5D=CURPH+Interviews+with+1956+Hungarian+Refugees&f%5Brecord_origin_facet%5D%5B%5D=Digital+Repository&q=1956
http://catalog.osaarchivum.org/?f%5Bdigital_collection%5D%5B%5D=RFE+Information+Items&f%5Brecord_origin_facet%5D%5B%5D=Digital+Repository
http://catalog.osaarchivum.org/?f%5Bdigital_collection%5D%5B%5D=RFE+Information+Items&f%5Brecord_origin_facet%5D%5B%5D=Digital+Repository


Brown, Karl. “The Spirit of Radio: Hungary 1956, Radio Free Europe, and the Shadow Public Sphere.” Hungarian 

Cultural Studies. e-Journal of the American Hungarian Educators Association, Volume 11 (2018) DOI: 

10.5195/ahea.2018.324 

 

94 

 

reported flashpoints of racial tension.
4
 While McCarthyism proved short-lived and some progress 

was eventually made on the Civil Rights front, during the 1950s these issues rightly complicated 

American claims to represent a truly democratic order.   

Most importantly, Western broadcasts enabled Eastern Europeans to assess communist 

rule in an objective light. Although all Hungarians interviewed before and after 1956 decried the 

oppression, surveillance, and terror that accompanied communism in Hungary, many also 

acknowledged certain beneficial aspects of the system. As one 1956 émigré recounted to her 

interviewer,  

 

As far as the relationships between equals and subordinates and superiors went, I must 

emphatically say that the Communists have brought some good to Hungary.  They have 

abolished the tremendous class distinctions that existed before the war.  They have 

abolished the stiffness of relations that one experienced whenever approaching superiors. 

 

A young factory worker who escaped in 1955 singled out the work-training system 

introduced by the Communists as a particular benefit to Hungarian youths, who had previously 

been subject to lengthy apprenticeships and social control by their elders (Kürti 2002: 58-62). 

Another interviewee, a worker and former colonel in the army, found that the expansion of 

public libraries under the communists was a benefit to cultural life, as “people become used to 

reading and do not stop at the books selected by the party…. The works of Jókai, Eötvös, 

Mikszáth,
5
 Balzac, Maupassant, Zola, and Shakespeare can be seen in the hands of real workers 

and not only those who became unskilled workers under the present regime.” He also spoke 

highly of the various programs geared towards educating and training the youth.  Finally, he 

averred that the bulk of the Hungarian working class felt that  

 

A planned economy is better than free competition because the latter serves only the 

interests of the capitalists.  This means that they only produce profitable goods instead of 

what the community needs.      

 

Significantly, many of the post-1956 respondents—interviewed in mid-1957, with the memory 

of the Soviets’ bloody crackdown still fresh—echoed these evenhanded perspectives on life 

under communism.
6
 Rather than disavow every aspect of communist rule, many of its subjects 

assessed it relatively objectively. 

                                                 

4
 See, e.g., National Archives and Research Administration, United States Information Agency, Office of Classified 

Research, Briefing Reports (Soviet/Satellites), 11 April 1955, 9 January 1956, 19 March 1956.  On the KKK in the 

Hungarian media, see, e.g., “A Ku Klux Klan tagja voltam [I was a Ku Klux Klan Member]” Esti Budapest 

[Budapest at Night], 14 July 1954. 

5
 Mór Jókai (1825-1904), József Eötvös (1831-1871), and Kálmán Mikszáth (1847-1910) were all famous 

Hungarian writers; the first two were also major figures of the 1848 revolution. 

6
 CURPH Interview 108, Box 7, 21-2; OSA/RFE Items 10256/55, mf 61; OSA/RFE Items 11630/55, mf 62; see 

also, e.g., CURPH, Box 7, Interview 101, 5, and CURPH, Box 10, Interview 152, 278-280.   



Brown, Karl. “The Spirit of Radio: Hungary 1956, Radio Free Europe, and the Shadow Public Sphere.” Hungarian 

Cultural Studies. e-Journal of the American Hungarian Educators Association, Volume 11 (2018) DOI: 

10.5195/ahea.2018.324 

 

95 

 

Critical listening practices coupled with information and perspectives from non-

American sources militated against a straightforward acceptance of the RFE line. Many 

Hungarians listened to Western broadcasts in order to counter the regime’s propaganda, then 

turned to other Western stations in order to debunk the propagandistic content of RFE, VOA and 

other American broadcast organizations. American broadcasters, and especially RFE, did not 

simply “broadcast freedom,” as one apologist has asserted; however, their presence on the 

airwaves—coupled with the presence of other Western stations and the critical listening practices 

detailed above—did have a profound impact on Hungarian political culture.   

* * * 

For critical listeners in Hungary and elsewhere behind the Iron Curtain, non-regime 

broadcasts served an important function. The unbiased (or rather differently-biased) information 

of events on both sides of the Iron Curtain provided by foreign media outlets served as grist for 

the conversational mill around the kitchen table, at work, and in the marketplace. Like other 

Eastern Europeans, Hungarians often listened to foreign broadcasts in groups, and discussed 

what they learned from them during work breaks, over meals, and in their spare time.
7
 By 

staying informed of the issues, by comparing different viewpoints, and by arguing about them in 

cafés, at home, or on breaks at work, many Hungarians formulated political views independent 

of either regime or American intentions. As all politics are local, Hungarians applied what they 

learned from abroad to their particular situation.   

The net effect of this informed and incessant discussion, coupled with a deep-seated 

desire for change, generated what we might usefully label a shadow public sphere.   

As Jürgen Habermas defines it, the public sphere emerges in the tension-charged field between 

the body politic and the government. The public sphere is equal parts argument and agency:  as 

‘the people’ discuss political events, the power of the better argument prevails; public opinion, 

having reached a consensus, then acts as a counterweight to the state’s authority. Although 

Habermas restricts the ‘genuine’ public sphere to a very specific historical conjuncture (i.e., from 

1688 in Britain, 1789 in France, and some unspecified time in Germany, until its 

“refeudalization” in the mid-nineteenth century), it remains a viable model for analyzing the 

relationship between popular opinion, the media, and politics in other contexts (Habermas 1991: 

54, 62-73, 195). Nancy Fraser (1991) has correctly observed that Habermas’ argument glosses 

over the issue of who is allowed to say what to whom: we must instead conceptualize a complex 

system of interpenetrating and hierarchical spheres, in which participation (as both senders and 

receivers) is determined by gender, class, and race.  Jean-François Lyotard further notes that the 

real efficacy of public discourse is dependent not on the crystallization of a hegemonic consensus 

but rather the articulation of differing viewpoints: as he frames it, “a justice of multiplicity, and a 

multiplicity of justices” (Lyotard 1984, 1985: 82). To these critiques I would add that Habermas 

does not adequately address the role of censorship and open access to information: although he 

                                                 

7
 These points are agreed upon by most scholars (e.g., Nilson 1997: 64, Kracauer 1956: 128-132), and are borne out 

by a number of the Items (see, e.g., OSA/RFE Items 11188/53, mf 30 and OSA/RFE Items 2326/56, mf 65 on group 

listening practices, and OSA/RFE Items 7873/54, mf 43, OSA/RFE Items 3542/55, mf 53, and OSA/RFE 6464/56, 

mf 70 on group discussions of foreign broadcast content).  Oddly, Kracauer found that Hungarians were more prone 

to discuss the news in groups than Poles or Czechs (Kracauer 1956: 129).   



Brown, Karl. “The Spirit of Radio: Hungary 1956, Radio Free Europe, and the Shadow Public Sphere.” Hungarian 

Cultural Studies. e-Journal of the American Hungarian Educators Association, Volume 11 (2018) DOI: 

10.5195/ahea.2018.324 

 

96 

 

acknowledges the existence of precursor public spheres during the English Civil War and the 

French Revolution, for him the public sphere only truly operates in regimes that have abolished 

censorship. As other scholars have argued convincingly that political discourse in both of these 

periods demonstrate characteristics similar to the public sphere proper (Smith 1994, Darnton 

2000), it seems that regime control of media stifles but does not suppress oppositional political 

discourse. In much this same manner, then, Hungarians in the 1950s carved out a discursive 

space on the sly: their shadow public sphere was the infrapolitical
8
 equivalent of the uncensored 

public sphere that operates in non-authoritarian societies.   

While this discursive realm was informed by broadcast content from both sides of the 

Iron Curtain, it was grounded in the all-too-brief postwar democratic experiment. Between 1945 

and 1948, Hungary enjoyed a brief spell of democratic coalition government. During the 

interwar period, stringent property qualifications for the franchise and the absence of secret 

balloting outside of urban areas (thus, for the majority of the population) had enabled the 

continued dominance of noble landholders and the urban bourgeoisie. These conservative elites 

vanished from the political sphere practically overnight as the war ground to a halt (Berend 

1998). With no effective censorship, limited Soviet interference, and a slew of political parties 

(chief among them the Smallholders’ Party and the Social Democrats) attempting to capitalize on 

the new spirit of postwar democratic reform, political life in Hungary assumed a tempestuous 

and passionate character. From 1945 to late 1947, at least, the public sphere in Hungary was 

more vibrant, contentious, and inclusive than in any prior period.   

Popular discontent during the interwar period had focused primarily on the Horthy 

regime’s aforementioned antidemocratic tendencies and its unwillingness to seriously 

contemplate breaking up the noble estates. The desired democratization of politics arose 

organically out of the postwar power vacuum, and land reform was the first and most important 

issue broached in this new discursive space. Prior to World War II, large noble estates 

(latifundia) dominated Hungarian agriculture. The wealthiest noble families each controlled over 

50,000 cadastral holds; the largest single landholder was the Catholic Church, which held 1.2 

million holds.
9
 After 1945, most Hungarians approved of breaking up these estates and 

distributing the land to the peasantry. Land reform was carried out between 1945 and 1947: over 

one-third of the country was seized from its prior owners and redistributed to the agrarian poor, 

most (93%) of whom had previously farmed five holds or less. At the time, the Hungarian 

Communist Party (Magyar Kommunista Párt, or MKP) supported this measure as a means of 

winning over the peasantry to its cause, despite its “regressive” and heretical status in orthodox 

Marxism.  (In this, the MKP was no different from its counterparts throughout postwar Eastern 

Europe—or, for that matter, the Bolsheviks during the Russian Civil War). However, this 

                                                 

8
 On infrapolitics, see Scott 1990: 198-201.  I am adopting a narrower definition of ‘infrapolitics’ herein: I use it to 

denote the actual articulation of oppositional political stances rather than the vast but mute panoply of “weapons of 

the weak” he discusses at some length elsewhere (Scott: 1985).   

9
 The cadastral hold was the standard unit of land measurement in Hungary between 1851 and World War II.  It was 

.57 hectares, or 1.42 acres, or roughly just over half an ordinary soccer field; as a rule of thumb, one hold would feed 

one person for one year.  



Brown, Karl. “The Spirit of Radio: Hungary 1956, Radio Free Europe, and the Shadow Public Sphere.” Hungarian 

Cultural Studies. e-Journal of the American Hungarian Educators Association, Volume 11 (2018) DOI: 

10.5195/ahea.2018.324 

 

97 

 

tolerance lasted only until the MKP cemented its control over the government.  Collectivization 

began in earnest in 1948. It was widely resented: peasants who had only recently finally acquired 

their own land were forced to surrender it, even as the regime silenced all oppositional media. 

However, not all aspects of the Communist program were equally unpopular. Unlike land 

reform, the nationalization of industry was fully in accordance with socialist precepts—but some 

degree of centralized control was also deemed necessary by most Hungarians well before 

communist rule was imposed on Hungary in 1948. It enjoyed both precedent and, in the wake of 

the havoc wrought by World War II, popular support as well. Prior to the war, the Hungarian 

economy had already been characterized by a high level of state intervention and manipulation, 

and this trend was only exacerbated during wartime. After decades of depression, occupation, 

and warfare, a well-planned state appealed to many Europeans as they sought to rebuild after the 

war (Judt 2000: 38, 75). Many factions in the established capitalist states of Western Europe also 

supported a planned economy to one or another degree; in this regard, the Hungarian Communist 

and Social Democratic parties made less strange bedfellows than the Social Democratic and 

newly-emergent Christian Democratic parties in many western European states.   

The initial drive towards the centralization of the Hungarian economy was not a 

communist innovation: it began under the coalition government, in accordance with popular 

sentiment. Mines and several major factories were taken over by the state as early as 1946. In 

November of the next year, the banking system was also nationalized.  To return to the broader 

European context for comparison, even at this point Hungary was no more nationalized than 

France; the initial version of the Three-Year Plan (1947-1949) “was scarcely more 

interventionist than France’s Monnet Plan” (Judt 2000: 63-77).  The communist regime seized 

power in March 1948, and significantly increased its control over the economy at that time—but 

mines, major factories, and banks had all been nationalized, by popular consent, during the 

previous period of coalition government (Swain 1992: 36-38). Although most Hungarians 

disagreed with the extent to which the Communist Party controlled the economy, a majority 

concurred that some degree of centralized control was necessary. The imposition of communist 

rule in 1948 did not end this debate any more than it successfully convinced peasants that giving 

up their land was necessary. It did, however, make it impossible to conduct this conversation 

openly.  

By any measure Hungary was a police state after 1948. The regime cracked down on all 

forms of dissent and resistance even as it sought to transform the state into “a country of iron and 

steel” along Stalinist lines. In the period 1948 to 1956, 1.7 million Hungarians were investigated 

for crimes ranging from theft to prostitution to hooliganism; over 930,000 of these investigations 

resulted in convictions (Statisztikai Évkönyv 1949-55, 1957: 355-358, 343-346). These are 

remarkable numbers for a country that numbered only 9.8 million in 1956. While political 

crimes incurred the worst penalties, up to and including torture and death, most of these crimes 

were of a more quotidian nature: communist Hungary was a state in which one could receive 

an eight-year prison sentence for illegally slaughtering pigs, a five-year sentence for 

embezzling funds amounting to less than half an unskilled worker’s monthly salary, or a two-



Brown, Karl. “The Spirit of Radio: Hungary 1956, Radio Free Europe, and the Shadow Public Sphere.” Hungarian 

Cultural Studies. e-Journal of the American Hungarian Educators Association, Volume 11 (2018) DOI: 

10.5195/ahea.2018.324 

 

98 

 

year sentence simply for uttering a caustic anti-regime remark while standing in a breadline.
10 

Within less than a decade, “there can hardly have been a family in Hungary of which one or 

more members had not found itself in trouble with the police or state security organs” 

(Romsics 1999: 273). Although communist rule in Hungary never quite reached the totalitarian 

degree of control desired by its architects, as various forms of everyday or “passive” resistance 

ranging from illegal pig-killing to “hooliganism” remained possible (Brown 2007, Horvath 

2017), it successfully silenced open opposition throughout the late 1940s and early 1950s.   

This changed with Stalin’s death in March 1953, as the erosion of Stalinist authority and 

increased access to foreign broadcasts weakened the communist system and strengthened the 

shadow public sphere thereafter. As shown above, listeners from all social classes listened to 

Western broadcasts throughout the entire period despite incessant (albeit mostly ineffective) 

jamming and the danger of harassment, detention, or arrest if caught. After Stalin’s death, 

Eastern European communist regimes backed off on collectivization, redirected their economies 

towards consumer goods rather than heavy industry, and released tens of thousands of political 

prisoners from prisons and labor camps. This destalinzation process was most pronounced in 

Hungary, where Imre Nagy replaced Mátyás Rákosi as leader. During the “New Course” that 

ensued, writers and other intellectuals who had previously supported the party now turned 

against it; they then continued their criticism after Nagy was deposed and Rákosi resumed 

control in 1955. In doing so, they finally began to echo in regime radio and print media the 

criticisms of the communist system previously relegated to the shadow public sphere.   

Also during this period, Hungarians listened to more American and other western broadcasters 

than ever before, as the number of radio licenses more than doubled between 1951 and 1954, 

from 539,000 to 1,270,000. Although most of these radio sets were so-called “people’s radios” 

(Néprádiók), designed to receive only signals broadcast on regime wavelengths, they often 

picked up foreign stations as well (Pittaway 2003: 99).  At the same time, Western broadcasters 

increased their airtime and programming to Eastern Europe.   

Radio Free Europe was at the forefront of this expansion. By 1956, RFE broadcast over 

eighteen hours per day to Poland, Czechoslovakia, and Hungary—more than three times its 

closest competitors, the VOA and BBC. While news and commentary comprised the bulk of its 

output, it also provided music, sport, and entertainment programs. Radio Free Europe augmented 

its radio broadcasts with a balloon propaganda program, which spread millions of leaflets across 

the Czechoslovak, Hungarian, and Polish countrysides between 1951 and 1956 (Johnson 2010: 

47, 72-73). RFE’s extensive intelligence-gathering network ensured that it was usually the first 

with the news, regularly “scooping” its competitors on key stories such as the 1953 defection of 

Józef Swiatło (who then became a commentator for the station) and Khrushchev’s Secret Speech. 

The countries behind the Iron Curtain were shaken by Stalin’s death, and in making sense of its 

repercussions their denizens came more and more to rely on western radios, chief among them 

Radio Free Europe.    

                                                 

10
 Hungarian National Archive (Magyar Országos Leveltár, or MOL) M-KS-276. ( Ar c h ive s  o f t he  

Co mmu n is t  Par t y)  f. 96 ( Ad min is t r a t ive  O ff ic e ) ,  (Iü) ( Lega l  D iv is io n )  / 17 ő.e., p. 123, MOL 

M-KS-276. f. 96 (Iü) / 5 ő.e., p. 134, and MOL M-KS-276. f. 96 (Iü) / 8 ő.e. (2), p. 69a, respectively. 



Brown, Karl. “The Spirit of Radio: Hungary 1956, Radio Free Europe, and the Shadow Public Sphere.” Hungarian 

Cultural Studies. e-Journal of the American Hungarian Educators Association, Volume 11 (2018) DOI: 

10.5195/ahea.2018.324 

 

99 

 

 Fueled by foreign media, domestic dissatisfaction inched ever closer to rebellion 

throughout 1956. The Petőfi Circle, first established as a regime-sanctioned debating society in 

1954, pushed the limits of acceptable discourse with its lecture and discussion series throughout 

early 1956. While it began with cautious criticisms of the party line delivered before small 

crowds, it rapidly snowballed into riotous mass meetings in which major Party intellectuals such 

as György Lukács (1885-1971) criticized the regime more openly than ever before. Although the 

Petőfi Circle was shut down after the tempestuous July 27 meeting on the topic of press freedom, 

which drew over 6,000 attendants (Hegedüs 1997), many of the criticisms leveled at the regime 

in the Petőfi Circle formed the basis of the revolutionary demands three months later. 

Meanwhile, Khrushchev’s Secret Speech in February was followed by the Poznan incident and 

Rákosi’s ouster in June. All these events were covered extensively by Western media. RFE kept 

up a steady drumbeat of criticism against the regime, repeatedly linking Rákosi with Stalin’s 

worst excesses and predicting his downfall as early as February 20. When the protest at Poznan 

was crushed by Soviet troops on June 28, Radio Free Europe broadcast this news less than 

twenty-four hours after it happened.
11

   

Finally, on October 23, the public sphere exploded out of the shadows as local voices 

joined the foreign broadcasters. Revolutionaries took over the Budapest and regional radio 

stations, broadcasting news from all over Hungary, messages of support from abroad, and other 

salient information. This was a cacophony rather than a choir.  While Radio Budapest served as 

the mouthpiece of the Nagy government, regional radios such Győr and Miskolcs adopted a 

divergent and often more radical line. At the same time, many provincial stations broadcast only 

intermittently; others renamed themselves in revolutionary fashion (“Radio Rajk,” “Radio 

Rakoczi,” etc.) both in the spirit of the moment and as a means of eluding capture. Amateur and 

military shortwave sets also chimed in periodically. Poor journalistic practices abounded, as one 

should expect during a revolution, and increasingly-desperate rumors of foreign aid joined 

reports of both real and imagined atrocities as the crisis unwound. Radio Free Europe’s entry into 

this fray led to the charges later leveled against it by its detractors: its commentators failed to 

deliver their content in a calm and dispassionate tone, it broadcast instructions on anti-tank 

tactics and partisan warfare, and, most importantly, Radio Free Europe received and 

retransmitted the broadcasts of these regional stations without identifying them as such (Békés, 

et. al., ed., 2002: 286-289, Johnson 2010: 91-118). Understandably, given the preeminent role 

Radio Free Europe had acquired in the years prior, these incidents then dominated memories of 

the revolution afterwards.    

If there is any criticism to be leveled at Radio Free Europe in this crisis situation, it is not 

for its actions but rather for the Janus-faced contradiction at its core. 1956 revealed that, when 

pushed to extremes, it was impossible to reconcile RFE’s goals as a mouthpiece of American 

foreign policy with its role as a “surrogate national radio.”  Even if the USA in the 1950s was a 

model of democracy—which, as we have seen above, was a problematic claim—the propaganda 

interests of a global superpower were bound to collide with those of its captive audiences behind 

                                                 

11
 Hoover Institute Archives (hereafter ‘HIA’), Radio Free Europe/Radio Liberty Broadcast Records 2724.5, 

Program Summaries Daily Guidance, 20 February 1956, 29 June 1956.  



Brown, Karl. “The Spirit of Radio: Hungary 1956, Radio Free Europe, and the Shadow Public Sphere.” Hungarian 

Cultural Studies. e-Journal of the American Hungarian Educators Association, Volume 11 (2018) DOI: 

10.5195/ahea.2018.324 

 

100 

 

the Iron Curtain. To take just one example, Radio Free Europe’s 1951 Policy Handbook 

proclaimed: 

 

The political or territorial aspirations of spokesmen for ethnic minorities are not a matter 

for defense by either staff or guest speakers on RFE…. The reason is clear.  RFE is a 

multi-national station.  It cannot take a position as between Hungarians and Romanians 

in the matter of Transylvania, say, or as between Czechs, Ruthenians, and Ukrainians, on 

the Carpatho-Ruthenian question, without alienating one group of listeners or another to 

the detriment of its central purpose, which is the liberation of all the peoples it 

addresses.
12

  

  

This is a common-sense guideline for an American Cold War-era propaganda agency, but would 

have been anathema to most Hungarians and any radio station they actually controlled. Likewise, 

any non-American radio (on either side of the Iron Curtain) would have reported more 

skeptically on Eisenhower’s election-year promises not only to contain, but also “roll back” 

Communism. October 1956, then, stands out as a rare moment at which Radio Free Europe, 

however inadvertently, responded to the needs of its audience over the intentions of its creators. 

Broadcasting instructions for partisan warfare was unduly provocative from Washington’s 

standpoint but probably helpful to the youthful warriors in the streets of Budapest; 

rebroadcasting unidentified regional radio content was similarly a misstep from the American 

perspective, but in Hungary it added vigor to the revolutionary public sphere as it suddenly 

surfaced, transcended geography, and sought, however unsuccessfully, to forge a new and 

revolutionary national identity. In short, it was precisely when Radio Free Europe transgressed 

its intended purpose as a weaponized form of Cold War media that it lived up to its promise as 

the Voice of Free Hungary. 

* * * 

During a tense moment in his 1957 interview, one seventeen-year-old peasant émigré cut to the 

quick with his interlocutor: 

 

In my opinion the West and East like to quarrel with each other. I was interviewed only in 

order to obtain from me some material with which the United States can spit in the face 

of Russia again by showing that the Russians were not able to create a better world in 

Hungary and to maintain peace. Both Russia and America want to govern the whole 

world. The whole world is only business for them. The Hungarian Revolution and the 

whole misery of the refugees is only a good business for the West…. Why would you take 

notes of all this material if you would not want to use this for anti-Soviet propaganda?
13

 

 

                                                 

12
 “Ethnic Minorities,” n.p., in “Radio Free Europe Policy Handbook,” 30 November 1951, HIA, Radio Free 

Europe/Radio Liberty Corporate Records 288.1. 

13
 CUHRP Interview 403, Box 13, 37. 



Brown, Karl. “The Spirit of Radio: Hungary 1956, Radio Free Europe, and the Shadow Public Sphere.” Hungarian 

Cultural Studies. e-Journal of the American Hungarian Educators Association, Volume 11 (2018) DOI: 

10.5195/ahea.2018.324 

 

101 

 

As shown by the examples above, this angry young man was not alone in his distrust 

towards the USA nor his awareness of the ulterior motives afoot. The revolutionary spirit and 

goals shared by ‘56ers was the result of neither Western broadcasting to Hungary nor the popular 

assimilation of the reform intelligentsia project; rather, it was a culmination of political trends 

carrying through from the brief period of coalition rule, and the largely-uncensored public 

sphere, of the period between 1945 and 1948. The Hungarian media world of the 1950s was 

broad and diverse: American stations, especially Radio Free Europe, were treated with caution 

by many Hungarians, who were quite cognizant of the American stations’ biases and ulterior 

motives. RFE and VOA were indeed important to Hungarian listeners, but so were the BBC and 

the other dissonant voices from abroad—and these latter, contrapuntal voices agitated against the 

wholesale assimilation of the biased American product just as the latter provided scathing 

commentary on the regime’s media content. When the writers’ revolt finally occurred in 1953, 

they were joining (or, rather, leaving) the party late. Further complicating Nagy and the 

intelligentsia’s claim to speak for the revolution in 1956 was the fact that the reformers were, by 

and large, the same people who had been preaching the party line prior to 1953.        

The goals of the revolution were dictated by neither the reform intelligentsia nor Radio 

Free Europe: they were homegrown, and their origin lies in the immediate postwar period.  

Hungarians did not stop talking or thinking about politics between 1948 and 1956; they merely 

did so much less openly than before. Eradication of social hierarchy, egalitarian access to 

education, economic opportunity: these were themes that characterized western broadcasts 

throughout the period, but they were also supported by Nagy and his reform intelligentsia. On 

the other hand, the profound wariness of unfettered capitalism and the willingness for the state to 

retain a significant degree of control over the economy were antithetical to American 

propaganda. Although some ordinary Hungarians probably did simply buy into the 

intelligentsia’s reform program—much as some of them were doubtless brainwashed by regime 

propaganda or Radio Free Europe—most of them were simply trying to pick up in 1956 where 

the ill-starred postwar democratic experiment had left off in 1948. Fueled by information from 

western broadcasts, the shadow public sphere made possible the stubborn persistence of these 

political aspirations. Then, in October 1956, after having been silenced for almost a decade, the 

vox populi finally got the opportunity to talk back. 

 

Works Cited 

 

Békés, Csaba, Malcolm Byrne, and Janos M. Rainer, editors. 2002. The 1956 Hungarian  

Revolution: A History in Documents.  Budapest: Central European University Press. 

Berend, Ivan T. 1998. Decades of Crisis: Central and Eastern Europe before World  

War II.   Berkeley:  University of California Press. 

Brown, Karl. 2007. “Regulating Bodies: Everyday Crime and Popular Resistance in  

Communist Hungary, 1948-1956.  PhD Dissertation, University of Texas at  

Austin.  

Darnton, Robert. 2000. “An Early Information Society: News and the Media in  

Eighteenth-Century Paris.” The American Historical Review 105 (1): 1-35.   

Dudziak, Mary. 2000. Cold War Civil Rights: Race and the Image of American  

Democracy.  Princeton: Princeton UP.  

  



Brown, Karl. “The Spirit of Radio: Hungary 1956, Radio Free Europe, and the Shadow Public Sphere.” Hungarian 

Cultural Studies. e-Journal of the American Hungarian Educators Association, Volume 11 (2018) DOI: 

10.5195/ahea.2018.324 

 

102 

 

Eörsi, László. 2006. The Hungarian Revolution of 1956:  Myths and Realities. Boulder:  

Social Science Monographs. 

_____. 2004. A Szena Tériek 1956 [‘The Fighters of Szena Tér’].  Budapest:  1956 Institute and 

State Security Historical Archive. 

_____. 2001. Corvinisták 1956: A VIII. Kerület fegyveres csoportjai [‘The Corvinites,  

1956: The Armed Bands of the Eighth District’].  Budapest: 1956 Institute.  

Fraser, Nancy. 1991. “Rethinking the Public Sphere: A Contribution to the Critique of  

Actually Existing Democracy.” In Habermas and the Public Sphere.  Ed. Craig Calhoun. 

Cambridge: MIT Press: 109-142. 

Gati, Charles. 2006. Failed Illusions: Moscow, Washington, Budapest, and the 1956  

Hungarian Revolt.  Washington, D.C.:  Woodrow Wilson Center Press. 

Granville, Joanna. 2004. The First Domino: International Decision Making during the  

Hungarian Crisis of 1956.  College Station: Texas A&M Press. 

_____. 2005. “Caught with Jam on our Fingers: Radio Free Europe and the Hungarian  

Revolution of 1956.” Diplomatic History 29 (5): 811-839. 

Heil, Alan L. 2003. Voice of America: A History.  New York: Columbia UP. 

Hegedüs, András. 1997. “The Petofi Circle: The Forum of Reform in 1956.” The Journal  

of Communist Studies and Transition Politics 13 (2): 108-133. 

Hixson, Walter L. 1996. Parting the Curtain: Propaganda, Culture, and the Cold War.   

New York: St. Martin’s Press.  

Horváth, Sándor. 2017. Stalinism Reloaded: Everyday Life in Stalin-City, Hungary.  

Bloomington: Indiana UP. 

Johnson, A. Ross. 2010. Radio Free Europe and Radio Liberty:  The CIA Years and  

Beyond.  Stanford: Stanford UP. 

Judt, Tony. 2005. Postwar: A History of Europe Since 1945.  New York: Penguin.  

Kecskemeti, Paul. 1961. The Unexpected Revolution: Social Forces in the Hungarian  

Uprising.  Stanford: Stanford UP. 

Kürti, László. 2002. Youth and the State in Hungary: Capitalism, Communism and Class.   

London: Pluto Press. 

Kracauer, Siegfried. 1956. Satellite Mentality: Political Attitudes and Propaganda  

Susceptibilities of non-Communists in Hungary, Poland, and Czechoslovakia. New York: 

Frederick A. Praeger. 

Litván, György, ed. 1996. The Hungarian Revolution of 1956:  Reform, Revolt, and  

Repression, 1953-1963. London: Longman. 

Lyotard, Jean-François. 1984. The Postmodern Condition.  Trans. Geoff Bennington and  

Brian Massumi, Minneapolis: University of Minnesota Press.    

_____. with Jean-Loup Thébaud. 1985. Just Gaming.  Trans. Wlad Godzich.   

Minneapolis: University of Minnesota Press.   

Molnár, Miklós. 1971. Budapest 1956: A History of the Hungarian Uprising.  London:  

Allen and Unwin.  

Nilson, Michael. 1997. The War of the Black Heavens: The Battles of Western  

Broadcasting During the Cold War.  Syracuse: Syracuse UP.  

Pittaway, Mark. 2003. “The Education of Dissent: The Reception of the Voice of Free  

Hungary, 1951-1956.” Cold War History IV (1): 97-116. 

 



Brown, Karl. “The Spirit of Radio: Hungary 1956, Radio Free Europe, and the Shadow Public Sphere.” Hungarian 

Cultural Studies. e-Journal of the American Hungarian Educators Association, Volume 11 (2018) DOI: 

10.5195/ahea.2018.324 

 

103 

 

_____. 2004. “Control and Consent in Eastern Europe’s Workers’ States, 1949-1989:  

Some Reflections on Totalitarianism, Social Organization, and Social Control.” In Social 

Control in Europe, 1800-2000.  Ed. Clive Emsley, Eric Johnson, and Pieter Spierenberg.  

Columbus: Ohio State UP. 

Puddington, Arch. 2000. Broadcasting Freedom: The Cold War Triumph of Radio Free  

Europe and Radio Liberty. Lexington: The University Press of Kentucky.  

Radványi, János. 1972. Hungary and the Superpowers: The 1956 Revolution and  

Realpolitik.  Stanford: Hoover Institution Press.   

Romsics, Ignác. 1999. Hungary in the Twentieth Century.  Budapest: Corvina/Osiris. 

Scott, James C. 1985. Weapons of the Weak: Everyday Forms of Peasant Resistance.   

New Haven: Yale UP. 

_____. 1990.  Domination and the Arts of Resistance: Hidden Transcripts.  New Haven:  

Yale UP.   

Smith, Nigel. 1994. Literature and Revolution in England, 1640-1660.  New Haven: Yale  

UP.  

Swain, Nigel. 1992. Hungary: The Rise and Fall of Feasible Socialism.  London: Verso. 

Statisztikai Évkönyv [‘Statistical Yearbook’] 1949-55, 1957. 1957, 1959. Budapest:   

Központi Statisztikai Hivatal [Central Statistical Office]. 

Urban, George. 1997. Radio Free Europe and the Struggle for Democracy: My War  

Within the Cold War. New Haven: Yale UP.   

Webb, Alban. 2013. “Cold War Radio and the Hungarian Uprising, 1956.” Cold War  

History 13 (2): 221-238. 

 

 

 


